Visie op digitale geletterdheid
Digitale technologie en digitale media zijn in onze samenleving volop aanwezig en het is dan ook belangrijk zelfredzaam te zijn in het omgaan hiermee. Hiervoor zijn kennis en vaardigheden noodzakelijk.
ICT is een onderdeel van digitale geletterdheid en houdt in alles wat met digitale technologie en digitale apparaten te maken heeft. Op de Klimboom is ICT ondersteunend aan het leerproces. Dit houdt in dat alle ICT tot doel heeft het leren van leerlingen te stimuleren. Praktische ICT-vaardigheden zijn een onderdeel van digitale geletterdheid: de mogelijkheden zien van digitale technologie en weten hoe digitale apparaten werken.
Digitale geletterdheid omvat een combinatie van kennis en vaardigheden die met verschillende domeinen te maken heeft. Een onderdeel is het kritisch en zelfbewust gebruiken van digitale mogelijkheden en het inschatten van kansen en risico’s die het gebruik van digitale technologie met zich meebrengt. Binnen het leergebied digitale geletterdheid ontwikkelen leerlingen praktische ICT-vaardigheden, vaardigheden om digitaal naar informatie te zoeken en vaardigheden die hen mediawijs maken. Leerlingen leren over wat digitale technologie inhoudt, hoe digitale media werken en leren over de voor- en nadelen van artificiële intelligentie. Binnen het leergebied digitale geletterdheid leren leerlingen bewuste keuzes te maken en leren ze hoe ze problemen of taken aan kunnen pakken, waarbij computational thinking een rol speelt. Dit laatste houdt in dat digitale tools praktisch en creatief ingezet worden zodat een probleem opgelost kan worden. Problemen worden logisch benaderd en met behulp van digitale technologie opgelost.
In het voorjaar van 2024 zijn concept kerndoelen Digitale Geletterdheid geformuleerd welke de komende periode getoetst worden op bruikbaarheid. Binnen de kerndoelen worden drie domeinen onderscheiden:
- Praktische kennis en vaardigheden
- Ontwerpen en maken
- Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving.
Binnen deze drie domeinen zijn negen concept kerndoelen geformuleerd.
In de visie van de Klimboom is digitale geletterdheid bij onze leerlingen belangrijk, omdat digitale technologie overal in onze samenleving aanwezig is. Bij de overgang naar het Voortgezet Onderwijs aan het eind van groep 8 zijn al onze leerlingen dan ook op een basisniveau digitaal geletterd. Om leerlingen zoveel mogelijk kansen te bieden in de samenleving, is het nodig dat ze kritisch en actief kunnen functioneren in een mediarijke wereld. Het betrekken van ouders/verzorgers bij de verantwoordelijkheid voor de digitale ontwikkeling van hun kinderen is voor ons als school dan ook onmisbaar.
Gedurende het schooljaar 2024-2025 wordt een leerlijn digitale geletterdheid voor de Klimboom op maat gemaakt, waarmee uiteindelijk digitale geletterdheid een plaats krijgt in het curriculum van de Klimboom. Er zullen tussendoelen gesteld gaan worden om zo de einddoelen te kunnen behalen.
Digitale geletterdheid zal waar mogelijk in het bestaande lesaanbod geïntegreerd worden, bijvoorbeeld bij het vak wereldoriëntatie. In het schooljaar 2024-2025 zal onderzocht worden welke verbindingen te maken zijn tussen bestaande vakken en digitale geletterdheid. Uiteindelijk zal een aanbod van geïntegreerde en aparte lessen ontstaan.